Kako bi što bolje prikazali trenutno stanje vanrednih uslova u Srbiji, Mediana je u periodu od 30.03. do 02.04. 2020 sprovela online istraživanje. U istraživanju je učestvovalo 511 ispitanika, starsoti 18 i više godina. Rezultati su reprezentativni prema polu, starosti i regionu.
Nešto više od trećine stanovništva Srbije po potrebi posećuje apoteke kako bi se snabdeli lekovima na recept, više od polovine građana to radi kako bi se snabdeli sa lekovima koji se izdaju bez recepta, a 51% kako bi se opskrbili proizvodima za zaštitu (maskama, rukavicama, sredstvima za dezinfekciju). 40% ne koristi dodatke ishrani. U vreme sprovođenja istraživanja 7% nije koristilo zaštitna sredstva. Građani Srbije ne pokazuju sklonost izrađivanju bilo kakvih proizvoda kod kuće; bilo da se radi o lekovima, dodacima ishrani ili proizvodima za zaštitu.
S obzirom na sve preporuke o zaštitnim merama protiv zaraze koronavirusom, sve više ljudi u Srbiji ističe češće pranje ruku nego inače, češće dezinfikuju površine, prate sadržaje o zdravlju u medijima i češće nego inače provetravaju prostorije. Manji deo stanovništva trudi se da se zdravo hrani, rekreira kod kuće, konzumira dodatake ishrani, te rekreira na otvorenom.
U vreme uvođenja vanrednog stanja pratili smo izvještaje medija o trgovinama. Ne iznenađuje podatak da je polovina stanovnika Srbije snabdevena zalihama hrane. Od toga 41% ima zalihe osnovnih namirnica, a druge kupuju prema potrebi. Sa druge strane, 48% stanovništva Srbije nije posegnulo za stvaranjem zaliha, kupuju prema potrebi, oslanjau se na druge ili nabavljaju hranu online i putem dostave.
Skoro svi stanovnici Srbije koji su pripremili zalihe hrane, kupili su osnovne namirnice (testeninu, pirinač i žitarice, brašno, mleko, ulje, šećer, meso, jaja, mlečne proizvode, hleb i pekarske proizvode). Za kupovinu proizvoda za ličnu negu i za čišćenje kuće, odlučilo se 67% stanovnika, a 64% je kupilo konzervirane namirnice.
Za vreme vanrednog stanja, pojedini mediji su povećali rejting, pre svega javni servis (RTS1, RTS2 i RTV), a zatim internet portali sa vestima.
Filmovi su doživeli najveći porast u gledanju, slede ih serije i društvene mreže.
Vanredno stanje je izazvalo veliku zabrinutost kod stanovništva Srbije. Njih 65% kaže da su zabrinuti za svoj život i život svojih najmilijih. 19% se izjasnilo kao ravnodušno, dok na 16% stanovnika Srbije ova situacija ne utiče i kažu da nisu zabrinuti.
Razumljivo je da više od polovine stanovništva Srbije procjenjuje da im se život promenio na gore zbog sprovođenja vandrednog stanja. U tim promenama 4% stanovništva vidi pozitivan uticaj na njihov život.
Za zaposlene, situacija u vezi sa poslom se relativno malo promenila, 42% radi svoj posao kao i obično, 34% radi od kuc´e, a četvrtina je u pripravnosti ili je na prinudnom odmoru.
Oni koji rade od kuće susreću se sa izazovom usklađivanja poslovnih i porodičnih obaveza. Polovina stanovništva Srbije brigu i radne obaveze usklađuje sa drugim članovima porodice. Ostali podjednako svoje radne obaveze prilagođava brizi o deci, drugi ističu da deca sama izvršavaju svoje školske obaveze, te da se stanovnici prvo pozabave radnim obavezama, a nakon toga brigom o deci.
Dolazimo do zaključka da se stanovništvo Srbije pridržava mera i preporuka nadležnih institucija za suzbijanje širenja koronavirusa u Srbiji. Za trenutnu situaciju, većina stanovništva se adekvatno pripremila sa zalihama osnovnih namirnica, dok druge potrepštine i lekove kupuje prema potrebi. Promene su nastale u svakodnevnoj rutini kod stanovnika koji rade od kuće jer moraju da usklade poslovne i porodične obaveze. Ipak, većina stanovnika Srbije zabrinuta je zbog razvoja vanredne situacije i veruje da im se život trenutno pogoršava. Tek mali deo stanovništva u svim promenama vidi pozitivnu konotaciju.
Naslovna fotografija: pixabay.com